Praha pääsiäisenä

Kyselin suomalaisilta kavereilta täällä Ulmissa että minnekkäs mentäisiin pääsiäistä viettämään. Siinä sitten tuli puheeksi että voisi käväistä Prahassa mutkat ja samalla käydä kurkkaamassa Long Way Round:sta tutun luukirkon.

Matkaan lähti Sari pyörällä ja Heikki autolla.

Matkaa Prahaan tuli noin 500km suuntaansa. Ajelimme suunnilleen lyhintä mahdollista reittiä Tsekin rajalle moottoriteitä vältellen.

Tsekin rajalla vastaan tuli pitkä jono autoja. Siinä hetken tuumailtuamme totesimme että ajamme pyörillä jonon ohi ja jäämme Tsekin puolelle odottelemaan Heikkiä. Rajan ylitys tapahtui nopeasti kun ajoimme koko jonon ohi suoraan passin tarkastus pisteelle ja siitä ensimmäiselle pysäkille nokosille.

Odottelua

Lopultakin Heikki pääsi rajan yli ja pienen kartanlukutuokion jälkeen päätimme ajella vähän pienempiä teitä pitkin. Rajalta eteenpäin ajettaessa heti ensimmäiseksi huomasin kuinka rajan tällä puolella on paljon köyhempää. Vähän väliä tien varsilla oli köyhiä tyttösiä liftaamassa. Totesin tytöt köyhiksi siitä syystä koska poloisilla ei ollut varaa ostaa oikean kokoisia vaatteita...

Alkuillasta pääsimme perille Prahaan. Suunnistuksessa ei tullut suurempia ongelmia vaikka GPS aina välistä kadottikin signaalin korkeiden rakennusten välissä.

Hotelli löytyi kohtuu helposti. Hotellin edustalla oli käynnissä tietyö ja tästä syystä heidän lähin parkkihallinsa oli poissa käytöstä. Hotellilla oli kuitenkin muutaman sadan metrin päässä toinen parkkihalli jonne saimme pyörät säilöön. Heikin autolle ei löytynyt tässä vaiheessa tilaa parkkihallista, joten hän pysäköi autonsa muutaman sadan metrin päähän hotellista rauhallisen näköisen kadun varteen.

Pyörät tuli parkkihallista huolimatta lukittua lisälukoilla.

Vaijerilla kiinni

Ajokamppeista kuoriuduttuamme alkoi nälkä jo kurnia mahassa, joten suuntasimme kaupungille etsimään lämmintä sapuskaa ja hyväksi kehuttua Tsekkiläistä olutta.

Lauantaina suuntasimmekin sitten nähtävyyksiä katselemaan. Eli normaalia turistitouhua, suu ymmyrkäisellä, silmät suurena ja kamera valmiina nappaamaan kuvia nähtävyyksistä.

Kirkko hotellin lähellä St Henryn torni Tietoa tornista Powder tower ja Municipal House Joku kirkko Astronominen kello vanhalla torilla Väkeä ku pipoa The Church of Our Lady before Tyn Mökkejä Kattoja Lisää kattoja Prahan linna Viimeisen kerran lisää kattoja Menossa Kaarlen sillalle Kaarlen silta Keskimmäinen taulu pisti silmään Kahvitauolla

Lauantai iltasella sitten jatkettiin pubikierrosta ja paikallisten oluiden maistelua. Joskus alkuyöstä suuntasimme hotellia kohti. Heikki päätti vielä käydä hakemassa autosta puhelimensa laturin. Kohta Heikki soittaa, että autoon on murtauduttu, virtalukko revitty läskeineen irti...

Onneksi Audin ajonesto oli toiminut ja auto sentään oli tallessa. Tämän jälkeen pitikin alkaa etsimään poliisiasemaa. Ensimmäiseltä asemalta pyysivät meitä menemään seuraavalle asemalle joka oli muutaman sadan metrin päässä.

Tällä toisella asemalla Heikin onnistui tehdä ilmoitus murrosta. Asemalta pääsimme poliisiauton kyydillä Audin luokse, jossa sitten oottelimme tekniikan kavereita. Noin puolentunnin odottelun jälkeen tekniikan kaverit tulivat paikalle ja alkoivat ottamaan kuvia ja sormenjälkiä.

Tämän shown jälkeen hyppäsimme jälleen poliisiauton kyytiin ja saimme pelottavan nopean kyydityksen jollekkin suunnalle Prahaa (kolmannelle asemalle). Siinä olisi Häkkisellä ja Räikköselläkin ollut tekemistä että olisivat perässä pysyneet kun poliisisetä väänsi yön pimeinä tunteina tollopohjassa menemään pitkin Prahan hiljentyneitä katuja...

Onnistuimme kuitenkin pääsemään ehjänä perille. Tällä kolmannella asemalla oli tarkoitus kirjoittaa raportti vahingosta. Tulkki vain ei ollut paikalla eikä puhelimen kautta hommasta tullut mitään joten ei muuta kuin taas poliisi auton kyytiin ja sama ralli jatkui. Tällä kertaa suuntasimme keskustan asemalle, jonne tulkki saapui keskellä yötä!!!

Nyt alkoi hommat lutviutua, ja saatiin ilmoitus ja raportti tehtyä.

Olisikohan kello ollut jotain noin 4 aikoihin aamulla kun pääsimme lopultakin takaisin hotellille. Heikki alkoi jo miettiä että millä auto saadaan täältä pois...

Sunnuntaiaamusella Heikki aloitti soittorumban. Audin palvelunumerosta ei ollut apua, vakuutusyhtiön palvelunumerosta ei ollut myöskään apua. Vasta soitto ADAC:lle toi kaipaamamme avun (Heikki ei ollut vielä tässä vaiheessa jäsen, mutta ADAC auttaa, vaikkakin palvelusta joutuu silloin maksamaan).

Menimme odottelemaan paikallista ADAC:n jamppaa autolle. Hemppa kurvaa paikalle, tutkii tilanteen ja toteaa että ei hätäpäivää, kyllä tämä tästä lutviutuu. Huoltomiehen piti välistä hakea lisää osia toimistolta, jolloin Heikki kysäisi että milläkäs varmistamme ettei auto lähde tästä minnekkään tällä välillä. Huoltomies oli huumoriveikkoja, irroitti ratin ja löi sen Heikin kouraan samalla todeten "car stays".

Tämä seuraava kuva onkin ehkä kaikista hienoin kuva Prahan reissulta :o) "Tule Prahaan ja koe jännittäviä tilanteita ratin takaa" :o)

Rattimies :)

Lopultakin autoon saatiin uusi virtalukko ja ei liene epäselvää että seuraavan yön auto vietti parkkihallissa...

Meillä kuitenkin turistikierros jatkui tämän jälkeen.

Pyhän Vituksen katedraali Sama katedraali Aseita museossa Haarniskat Pari haarniskaa lisää Hattumalleja Praha linnalta kuvattuna Kaarlen silta linnalta päin tullessa Linna Seinäkoristeita Koristeita

Maanantaina, reissun viimeisenä päivänä päätimme pistäytyä Kutna Horan kuuluisassa Sedlicen luukirkossa. Kutna Hora on noin 100km itään Prahasta, joten viimeisestä päivästä tuli kohtuu pitkä.

Kirkko on aikalailla sanoinkuvaamaton...

Kirkon vieressä olleesta kristallimyymälästä ostimme hieman tuliaisia. Tuliaiset kulkivatkin nätisti Heikin kyydillä.

Tämän jälkeen aloitimmekin kotimatkan. Matkan varrella olisi ollut vielä vaikka kuinkapaljon nähtävää, mutta ne saivat jäädä odottamaan seuraavaa vierailua.

Joku linna matkan varrella Ratsu

Reissu oli todella mielenkiintoinen. Tsekki on maana vielä halpa, mutta Prahassa jo huomasi että hinnat ovat turistien myötä nousseet keski-eurooppalaiselle tasolle. Jos meni turistikaduista muutaman korttelin sivummalle niin ruoan ja oluen hinta oli paljon alempi.